<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d8647909696489763669', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Sudah Boleh Dilanggan

Bismillahi wassolatu wassalamu 3ala rosulillah.

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

Di dalam tulisan saya ini tidak ada sebarang kewajipan. Yang ada hanya keharusan. Dan sikit pun bukan paksaan. Cuma ia bergantung pada kerelaan.

Blog saya untuk umum kali ini telah siap sepenuhnya. Setelah penat menjawab soalan dari kawan-kawan mengenainya, memusing ke timur ke barat tentangnya, hari ini saya dengan rasminya membuat publikasi untuknya. Memang sebelum ini saya ada juga menulis, namun itu hanya secara peribadi dan saya masih agak malu untuk menonjolkannya.

Blog saya ini akan lebih mengisarkan tentang cacatan perjalanan sepanjang pembelajaran di sini, selain itu ia juga akan menyentuh sedikit sebanyak tentang Agama, Sastera, Komputer, Mesir dan lain-lain sekadar termampu. Blog saya boleh diikuti di link berikut.

hhtp://abqori.blogspot.com

Namun untuk memudahkan kerja anda, saya mencadangkan agar anda melanggan terus blog saya ini secara percuma, dan terus ke emel anda. Caranya mudah. Lihat di bahagian kanan blog ini, di kawasan petak-petak, cari petak ke-empat yang tertulis ayat ‘langgan blog ini’, isikan alamat emel anda disitu dan anda akan dibawa ke sebuah ruang pengesahan. Taip semula abjad-abjad yang anda lihat, klik ‘Complete Subscription Request’ dan anda akan menerima setiap update terbaru tentangnya.

Kenapa perlu melanggan?

Sebelum saya menjawab soalan tersebut, saya harap anda telah memahami tulisan ini (klik sini) dengan sebaiknya. Sebelum itu juga, izinkan saya untuk membahagikan golongan sasar untuk melanggan blog ini kepada dua, namun anda pilihlah untuk berada di golongan mana :

· Golongan yang tidak ada perasaan benci pada saya.

· Golongan yang ada perasaan benci pada saya.

Jika anda dari golongan yang tidak mempunyai rasa benci pada saya, maka ada perlu mengisi alamat emel anda di ruang berkenaan kerana:

· Saya berhajat kepada anda. Anda adalah orang yang berhati mulia dan jernih. Orang yang begini firasat-firasatnya benar belaka. Dan penterjemahan firasat anda itu di dalam bentuk komentar dan ulasan untuk posting saya amat bermakna.

· Saya memerlukan anda. Agar dapat saya berkongsi masalah yang saya hadapi -jika ada- di hari-hari mendatang. Dan jika saya menceritakan pada anda yang berhati suci, maka mungkin dengan ketulusan hati anda di dalam menasihati akan dapat menaikkan kembali semangat saya sekaligus mengurai masalah yang menimpa.

· Saya menunggu anda. Untuk mengulas jika ada isi-isi posting saya yang bisa diperbaiki, mengkritik mana yang patut. Kerana kritikan dari anda yang berjiwa murni sangat-sangat membina, berbeza dengan kritikan orang yang membenci, yang tak lebih niatnya dari hanya untuk menambahkan sakit dalam hati.

· Saya menanti anda. Untuk menegur saya jika ada silap -samada yang membawa pada dosa atau tidak- dalam posting saya. Dan itu hanya dapat dilakukan oleh orang yang tidak ada rasa benci pada saya, kerana orang yang benci pada saya, jika nampak saya begitu jadinya, mereka akan membiarkan saja dan akan ketawa terbahak-bahak apabila saya terus-terusan membuat dosa.

· Saya tidak mahu menyusahkan anda. Saya agak tidak pandai menyusun waktu dan kerana itu, jadi risau jika update blog saya jadi terganggu. Jika saya tidak mengupdatenya dengan posting baru dan anda pula setiap hari melawatnya kerana ingin membaca yang terbaru, maka itu akan menyusahkan, kerana anda akan ulang-ulang membukanya. Namun jika anda mengisi alamat emel anda di ruang berkenaan, maka anda tidak perlu lagi melawat blog saya diwaktu-waktu tiada posting terbaru, kerana jika ada posting baru, anda akan jadi yang mula-mula sekali diberitahu. Terus ke emel anda.

Dan ini pula jika anda adalah orang yang mempunyai rasa benci pada saya, maka ada perlu mengisi alamat emel anda di ruang berkenaan kerana:

· Saya tidak tahu apa alasan yang paling relevan untuk anda. Namun kalaulah saya ini ada membuat silap pada anda, maka saya terlebih dahulu memohon seribu ampun. Cuma jika anda tetap tidak mampu untuk memaafkan dan masih ada perasaan benci, hindarkanlah diri anda dari saya agar saya tidak mengetahui wujudnya orang begini. Bukan kerana saya pula yang membenci, namun kerana saya takut dengan perasaan-perasaan begitu. Tetapi, ingatlah bahawa saya suatu hari nanti akan mati, dan jika anda berjauhan dengan saya ketika itu, sungguh saya tidak tahu bagaimana untuk menghubungi, memberitahu bahawa saya sudah pergi. Namun, jika sekarang anda mengisi alamat emel anda di ruang berkenaan, mungkin ketika saya mati anda akan tahu secara automatik tentangnya. Ini kerana tika itu, tiada lagi update blog saya yang anda akan terima via emel, disebabkan penulisnya yang telah mati dan tika itu pastilah anda akan amat puas hati.

Walau dari golongan mana ada berada, harap anda dapat memenuhkannya.

Blog ini adalah blog umum Abqori dan akan cuba di update setiap hari Jumaat, Insya Allah.

Terima kasih atas sokongan anda.

Wassalam.

Yang Benar,
Abqori.

Entri ini asalnya adalah surat yang ditulis dan dihantar ke emel kawan-kawan terdekat beserta dengan tulisan ‘Melatih Diri, Mencari Yang Tersembunyi’. Namun untuk memudahfahamkan pengunjung blog ini tentang tujuan asal pembinaan blog ini dan kenapa perlu melanggan, saya telah ubahsuai sedikit isinya dan memasukkan ianya di sini.

Labels: , ,

 

for this post

Mula Mengomen