<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttps://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d1113511278717057062', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Bahana Blog Dan Baju Hitam #2

Entri ini adalah sambungan dari bahagiannya yang pertama. Kerana ia terlampau panjang, saya kerat dua dan postkan kedua-duanya berasingan. Jika anda minat untuk membaca dari mula, klik sini. Jika anda tidak ada masa dan mahu terus ke point utama atau memang malas membaca, teruskan membaca di bawah.

Isu kebebasan bersuara di internet dengan pelbagai medium seperti Blogspot dan Facebook adalah isu yang sering diperkatakan sekarang di mana-mana. Ini kerana budaya ini yang tidak dikekang oleh mana-mana undang-undang telah menimbulkan rasa takut bagi sesetengah pihak.

Terutamanya sesebuah pihak kerajaan. Tidak kira mana-mana kerajaan. Jika di Malaysia hal ini telah disebut di dalam akhbar-akhbar[1], di Mesir pula hal ini bukan sekadar hangat di akhbar, malah turut diperbicangkan di televisyen.

Semalam saya menonton sebuah rancangan di Al-Jazeera yang hangat membincangkan isu ini. Fokus utamanya adalah kesan penulisan dan penggunaan blog di kalangan para remaja di Mesir kepada realiti semasa. Sebabnya, macam-macam insiden mega yang berlaku dan bakal berlaku di Mesir sekarang kesan daripada tulisan-tulisan sebegini.

Jika di Malaysia majoriti pengguna menggunakan Blogspot. Di Mesir, pengguna lebih cenderung kepada Facebook. Meskipun Facebook lebih berbentuk seperti Friendster, namun fungsinya sebagai tempat meluahkan perasaan dan pandangan seperti yang dipraktikkan oleh para blogger Malaysia di Blogspot boleh dikatakan serupa.

Kenaikan harga yang mendadak di Mesir yang buatkan semua rakyatnya merasa terseksa -termasuk kami rakyat Malaysia di sini-, dan akhirnya menatijahkan pelbagai usaha dilakukan oleh rakyat negara tersebut untuk menyuarakan ketidakpuashatian mereka terhadap fenomena ini.

Saya masih ingat lagi, ketika masuk saja bulan April lepas, saya membuat keputusan untuk menamatkan ‘pertapaan’ sebulan lebih saya di kota Cairo dan pulang ke Dumyat. Tarikh 5hb April dipilih sebagai tarikh untuk saya pulang. Namun, seorang kawan saya mencadangkan agar pulang saja pada 6hb. Alasannya kerana pada 5hb itu akan diadakan mogok dan tunjuk perasaan secara besar-besaran di seluruh kota Cairo. Saya berdegil dan tetap pulang juga. Alhamdulillah, tidak ada sebarang mogok dan tunjuk perasaan yang berlaku. Namun, keesokan harinya, televisyen kesemuanya asyik menayangkan apa yang ‘diramalkan’ sahabat saya itu. Tunjuk perasaan itu benar-benar berlaku. Namun bukan berlaku pada 5hb tetapi pada 6hb. Hari itu kini diingati oleh seluruh rakyat Mesir dan dikenali sebagai ‘Hari Kemarahan’.

Penyebabnya mudah, harga barang yang naik mendadak dan melampau, sedangkan gaji yang diberi sedikit dan tidak sepadan.

World Bank melaporkan bahawa kos hidup di Mesir bertambah sebanyak 50% sejak 1hb Januari. Mahu tidak gila? Kasihan pada golongan kelas bawahan seperti para petani, penternak dan mereka yang hanya menjual buah-buahan di tepi jalan. Itu tidak parah lagi, bagaimana pula dengan nasib kanak-kanak yang sering menarik-narik baju kita sambil menghulur tisu, meminta sumbangan dan berpakaian comot koyak di Bawwabah Taltah? Mahu beralir air mata kita andai mereka tahu berbahasa Melayu dan menceritakan segala rintihan mereka kepada kita sejak bermulanya kenaikan harga.


Hari Kemarahan bermula dengan perkumpulan orang ramai di Tahrir Square, Mahallah Kubra dan beberapa tempat lagi. Mereka berkumpul sambil menjerit dan meninggalkan kerja agar kerajaan sedar penderitaan mereka. Kerani-kerani kerajaan pula berkumpul mogok di depan bangunan pejabat sambil memegang pelbagai papan tanda dan sepanduk agar dinaikkan gaji mereka serata dengan harga barangan semasa. Jadilah hari itu penuh dengan pelbagai peristiwa sedemikian dan juga peristiwa kesan sampingan seperti penangkapan, pukulan dari pihak polis kepada penunjuk perasaan dan barang-barang dibakar.

Tempat yang paling hebat mogok@tunjuk perasaannya adalah Mahallah Kubra. Sebuah tempat yang disifatkan sebagai hati industri tekstil Mesir. Ini kerana seluruh pekerja kilang-kilang di situ turut mogok serta kematian dua orang rakyat Mesir -tidak pasti samada tergolong dalam golongan penunjuk perasaan atau tidak- iaitu seorang kanak-kanak lelaki 9 tahun dan seorang lelaki berusia 20 tahun. Penangkapan 500 penunjuk perasaan turut dilaporkan.

Mari kita dengar sedikit kata-kata mereka yang jadi saksi mata,
“At down town in front of the syndicate of lawyers I was there when people in the street decided to join the people of the demonstration inside the syndicate, we were shouting outin the street “fall down Hosni Mubarak” but tens of soldiers ran after us with sticks and wanted to attack us, I was using my camera to film when an officer arrested me and wanted to take my camera and my mobile phone, thanks God a French friend journalist came and said I am his assistant and after 15 minutes of negotiation I could be out of that.
Till now they arrested more than 100 people ,but anyway a lot of Egyptians particpated in the strike by staying home .
The message of the regime was clear “no freedom, freedom of expression”.
The police were very aggressive today but we resist till the end and I am considering today a victory against corruption, abuse, torture, dictatorship.”

Itu sudah cukup dahsyat. Tetapi ada lagi yang lebih dari itu,

“I was in the Tahrir Square since 11 AM and there were a huge number of soldiers and security in plain cloths, they were bothering everyone and asking for our ids and pushing us to go away.
Three young girls from the American university in Cairo AUC come to protest at the square using breads ,the security guys didn’t like they way those young girls protest with and many soldiers were attacking the girls.
A woman with her two kids tried to save the girls but the police arrested the mother .
The two boys were alone crying because they took their mothers .
They arrested some women at the Tahrir square too and make a siege around them but me and other AUC students, we stayed in front of that siege asking the police to free them and we didn’t move till, they let them go.”


Siapakah mereka yang membuat mogok dan tunjuk perasaan?

Percayalah, mereka bukanlah ahli mana-mana parti politik. Bahkan kebanyakan daripada mereka adalah anak-anak muda yang masing-masing mempunyai akaun di Facebook. Mereka jualah yang sering add friend seperti yang anda lakukan di Friendster. Mereka jualah yang sering send a smile apabila ada pengguna yang memikat hati mereka. Itulah mereka.

Siapakah yang mencetuskan ideanya?

Percayalah, perhimpunan ini tercetus ideanya di Facebook oleh beberapa orang penggunanya. Salah seorang daripadanya ialah Esraa Abdul Fatta. Remaja wanita ini turut ditangkap pada hari berkenaan. Namun Alhamdulillah, beliau kini telah dilepaskan dan terjadilah drama titisan airmata ketika pembebasannya kerana beliau dilepaskan sebaik saja sebelum keberangkatan ibunya ke Arab Saudi untuk menunaikan Umrah.



Inilah sedikit sebanyak kesan dunia penulisan di blog kepada dunia semasa. Baru dunia tahu apa itu kemampuan blogger!

Sebahagian orang menyatakan mogok@tunjuk perasaan ini berjaya dan ada juga yang menyatakan tidak. Saya juga tidak mahu untuk menentukannya. Namun pada Hari Buruh yang lepas, Presiden Mesir telah mengumumkan sesuatu yang amat mengejutkan. Kenaikan gaji para kerani kerajaan sebanyak 30%. Sungguh seluruh Mesir terkejut.

Apakah tujuannya? Adakah ia kesan daripada mogok 6 April? Adakah mogok 6 April telah menampakkan hasilnya? Atau adakah kerana kerajaan Mesir risaukan hari yang bakal mendatang iaitu 4 Mei?

Kenapa pula kerana risaukan 4 Mei?

Perhimpunan Bersih di Malaysia adalah perhimpunan yang menjadi ingatan kita semua, sama sepertimana Mesir mengingati 6 April. Namun yang berbeza antara kedua-dua peristiwa adalah rentetan atau kesinambungan daripadanya.

Saya telah menyahut cabaran 'Kempen Menjauhi Friendster' dan dengan menjauhinya, bermakna saya juga meninggalkan My Space, Facebook dan yang sama waktu dengannya yang saya tidak pernah membuka akaun dengan mereka. Tetapi semalam kerana terpaksa, saya telah rebah dalam meneruskan perjuangan saya untuk meninggalkan itu semua. Saya telah membuka akaun di Facebook, dan sekali lagi saya katakan ini adalah kerana terpaksa. Kerana saya mahu mengikuti lebih lanjut berita tentang mogok ini.

Rupa-rupanya mogok ini masih ada rentetannya, dan tarikh 4 Mei ini telah jadi pilihan mereka. Iklan untuk Mogok 4 Mei ini telah dipaparkan di merata Facebook, dan ahli groupnya telah mencecah angka sebanyak 74,408 orang.

Anda boleh membaca isi kandungan Group Mogok 6 Mei di Facebook itu secara penuh dengan klik sini. Namun untuk itu anda perlu mempunyai akaun di Facebook terlebih dahulu. Jika ada, maka syarat kedua anda perlu pandai membaca dan memahami Bahasa Arab. Jika kedua-dua telah ada, maka syarat ketiga pula adalah anda perlu pandai Bahasa Arab 3ammiyah versi Mesir. Jika anda tidak ada ciri-ciri itu semua, maka itu masih tidak mengapa. Ini kerana, saya telah menterjemahkan serba sedikit daripada isi kandungan iklan tentang Mogok 4 Mei tersebut, tetapi hanya yang penting-penting sahaja. Berikut adalah terjemahannya :

Mogok secara aman masih berterusan.

Kita telah berjaya dalam menyampaikan surat kita.

Kita telah berjaya dalam meluahkan pendapat kita dan menyampaikan suara kita kepada para pemimpin.

Lebih daripada 40% rakyat mesir telah menyahut seruan kita. Dan kalau bukan kerana ketakutan (rakyat) dan kekerasan (pemimpin)pastilah seluruh Mesir akan menyahutnya.

Kita bukan parti politik dan kita bukan mahu memerintah.

Kita adalah sebesar-besar kumpulan di internet yang ikhlas untuk Mesir.

Rancangan pertama kita adalah hari 6 april.

Seluruh mesir kini mengingati hari itu.

Tujuan kita adalah menyedarkan rakyat daripada kepengsanan (tidak sedar dengan apa yang berlaku) dan (mengajar mereka) cara-cara meminta hak-hak mereka yang sebenarnya simple belaka.

Tujuan kita adalah menyebarkan kebaikan selepas beberapa tahun yang panjang dan dipenuhi ketakutan dan kengerian (azab seksa). Dan pastilah kita semua tahu pada 6 april setiap orang dijalanan meluahkan pendapat mereka.

Keganasan (pada hari itu) hanya dilakukan oleh Amnu Markazi (pihak polis) dan perhimpunan (polis) yang mengerikan. Merekalah yang menakutkan dan menyebabkan orang ramai yang tidak tahu berkumpul di suatu tempat (menyorok).

Selepas 6 april orang ramai mula bercakap-cakap.

Dan selepas 4 mei orang akan lebih bercakap-cakap.… lebih.

Sudahlah….Kesibukan sudah bermula dan tidak ada seorang pun mampu memberhentikannya.

Selepas 6 april, kita telah mendengar kalam (cakap) daripada kerajaan untuk menghentikan kenaikan harga dan kadar gaji yang memadai dengan harga barangan semasa.

Hmmm…Itu hanya kalam (cakap) saja.. Kita juga yang mampu memaksa mereka menghentikannya.

Apa yang kita mahu simple saja:

1 - Gaji yang sepadan dengan harga barangan semasa untuk apa jua kelompok pekerjaan sebagaimana yang dilakukan di negara-negara yang menderita kenaikan harga.

2 - Mengeluarkan rang undang-undang dalam mengawal kenaikan harga dan mengawal monopoli di pasaran dan melarang ihtikar (menyorok barang-barangan kerana menunggu kenaikan harganya) serta secara serta-merta mempraktikannya kepada umum.

3 - Pembebasan kesemua tahanan 6 April.

Itu adalah terjemahan permulaan iklan mogok ini dan ini pula adalah terjemahan untuk apa yang bakal dilakukan mereka :

Baiklah apa yang kita akan buat pada 4 mei ?

Setiap orang membuat sekadar kemampuannya dari hal-hal yang berikut :

1 - Memakai pakaian hitam dan dicadangkan pakaian itu dicetak padanya apa-apa yang kita mahu seperti yang disebut diatas.

2 - Semua orang cuba sekadar kemampuan mereka dengan segala cara untuk kekal (tidak keluar dari rumah untuk ke sekolah atau tempat kerja) pada hari mogok dan mengantung papan tanda yang tertulis padanya segala apa yang kita mahu di pintu-pintu rumah.

3 - Mengantungkan bendera Mesir dibalkona-balkona dan bendera-bendera hitam ataupun apa-apa papan tanda yang mengandungi senarai apa yang kita mahukan.

4 - Untuk para pelajar dan doktor yang tidak mampu untuk kekal dirumah (kerana peperiksaan dan merawat pesakit) bolehlah untuk pergi ke pejabat atau universiti atau sekolah dengan memakai pakaian hitam yang tertulis segala yang kita mahu padanya dan mengantungkan lencana yang juga tertulis itu semua pada beg-beg mereka.

5 - Memboikot untuk membeli barang-barang dagangan pada hari ini secara tetap dan memboikot untuk membeli daging dan ayam untuk 3 hari iaitu 4, 5 dan 6 Mei. Jangan takut, tiada siapa yang akan mati.

6 - Memboikot segala akhbar-akhbar kerajaan yang menyesatkan dan menipu seperti el-Ahram, el-Akhbar dan el-Jumhuriah. Begitu juga dengan memboikot rancangan televisyen yang menyampaikan berita dan laporan dari Amni Daulah (polis Mesir) seperti rancangan 90 minit dan el-Qaherah el-Yaum.

7 - Memandangkan kerajaan menggunakan undang-undang et-Tajumhur yang dikeluarkan pada tahun 1914 yang mengharamkan sebarang perkumpulan lima orang dijalanan tanpa izin terlebih dahulu, maka kami menyeru semua anggota Group dan mereka yang mempunyai kesensitivitian untuk berdiri di hadapan rumah-rumah mereka sepanjang waktu ini atau bila-bila sahaja pada 4 mei dengan memakai pakaian hitam dan memegang papan tanda yang tertulis padanya segala yang kita mahu. Dan juga membuat dialog perbincangan bersama jiran-jiran (tentang apa yang berlaku). Sekiranya tidak mampu cukuplah dengan berdiri di balkona dengan menunjukkan apa-apa yang hitam. Sekiranya tidak mampu cukuplah berdiri di atas sutuh rumah.

Catitan : Segala perubahan akan diberitahu sebelum 4 mei (mungkin tiada perubahan dah kot).

Itulah dia perkara-perkara yang dirancang pada hari berkenaan. Namun pada 6 April dahulu, ianya juga dirancang sedemikian (hampir-hampir sama). Maksud saya, yang dahulu dirancang sebagai mogok juga, namun pada akhirnya bertukar menjadi mogok yang disertakan dengan tunjuk perasaan. Tetapi tentang 4 Mei ini pula, adakah sama? Tuhan saja yang menentukan.

Sebagai rakyat Malaysia di sini pula, apa yang perlu kita lakukan? Saya tidak tahu jawapan anda. Namun saya ada jawapan saya tersendiri.

Saya dan kawan-kawan telah bercadang untuk keluar ke bandar dan menikmati hari berkenaan. Sudah pastilah kami tidak akan berpakaian hitam seperti yang orang-orang Mesir lakukan. Cuma kami mahu melihat keadaan di bandar, adakah jadi lengang atau sebaliknya? Kita lihat saja. Lagipun keberadaan kami kini di Dumyat, bukan di Cairo. Apa yang perlu dirisaukan sangat. Kalau di sana, pastilah mogok ini jadi besar-besaran.

Dan jika mogok ini bertukar kepada tunjuk perasaan, adakah saya akan mengikutinya? Tidak sama sekali. Namun jika ada yang demikian, peluang jangan dilepaskan. Pandai-pandailah berpura-pura sebagai journalist untuk mendapatkan gambar yang amat tinggi nilainya.

Berkenaan mengantung bendera hitam di balkona pula, jika anda mempunyai koleksi pakaian-pakaian hitam maka basuhlah ia dengan segera sebelum 4 hb, kerana pastikan ampaian rumah anda kosong dengan pakaian agar tidak dituduh mengikuti mereka.

Berkenaan mengantung bendera Mesir itu, mudah saja, gantung saja bendera Malaysia jika ada.

Berkenaan memboikot dari membeli barang, nanti saya tanyakan tuan kedai Saif dan 24 Hours adakah mereka akan membuka kedai mereka.

Bersiap-sedialah semua. Saksikanlah kebangkitan tuan punya tanah tempat kitamenumpang menyuarakan rasa mereka. Dan saksikanlah juga kuasa ini yang dibangkitkan oleh para blogger (sengaja saya mahu kembali ke tajuk asal).

Dan jawapan untuk soalan saya yang mula-mula tentang adakah bahaya terjun ke dunia pembloggan, rasanya tak perlulah dijawab. Subjektif itu semua. Cuma lihatlah pada kesannya, dan janganlah perlekehkan kemampuannya.

Dan bagi sesiapa yang harijadinya pada 4 Mei, jangan berdukacita. Tahun depan masih ada. Cuma pernah tidak, anda merasa takut untuk menyanyikan lagu ‘Selamat Hari Jadi’ pada seseorang? Saya belum pernah lagi dan itu seolah-olah bakal terjadi. Kerana 4 Mei ini adalah harijadi Presiden negera tempat berlangsungnya mogok ini. Kalau tidak percaya klik sini.

Patutlah mogok ini jatuh tarikhnya pada hari berkenaan.

Hai, kan seronok jika sekarang saya berada di Cairo, pasti pelbagai koleksi gambar menarik dapat dikumpulkan. Tetapi, susah juga kerana 5hb saya ada ujian syafawi Al-Quran. Oh, adakah saya telah bersedia untuk kedua-duanya?

---

NOTA KAKI :
[1]^Saya tidak mahu mengulas isu ini kerana ia telah diulaskan di blog ini dengan amat terperinci.

TERIMA KASIH :
Terima kasih buat Kamaruzzaman Johor yang menolongtaip terjemahan di atas.
Terima kasih juga kepada Rizmal Qatar, Amali Jawa dan Syafiq Sijangkang (betulkah ejaannya?) kerana memberikan sumbangan penggunaan internet.
Terima kasih buat Hafizzan Kuala Nerang yang jadikan saya terfikir untuk keluar ke bandar pada hari mogok.

Ragu-ragu untuk melanggan blog ini? Buang rasa ragu-ragu anda dengan klik sini. Ianya tanpa bayaran dan percuma. Kenapa perlu melanggan? Klik sini.

Rasa perlu meninggalkan komen? Klik sini.

Labels: , ,

 

for this post

Mula Mengomen