<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttps://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d1113511278717057062', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Detik-detik Akhir Sebelum Tibanya

Bila melihat orang yang rajin membaca buku, saya mudah rasa cemburu. Mulalah menyebut-nyebut dalam hati, sepatutnya saya yang jadi begitu. Tapi bila masuk musim peperiksaaan, atau tinggal kurang seminggu saja lagi sebelum ketibaannya, atau telah masuk study week, saya sudah tak rasa itu semua. Kerana saya juga sudah mula membaca. Siapa yang tidak takut untuk menempuh hari-hari yang menyeksakan. Lebih-lebih lagi ketika menjadi satu-satunya pelajar Malaysia dalam sesebuah syu3bah[1] untuk sesuatu tahun. Perit peperiksaaan itu sudah lebih dahsyat dari menggerunkan.

Berbeza dengan orang yang punya rakan-rakan senegara yang sama syu3bah. Kondisi mereka mungkin lebih banyak dihiasi ketenangan. Ada medium yang sama untuk diperbincangkan. Study group juga senang untuk dijalankan. Dalam membuat nota, mereka boleh kerat-kerat dan bahagi sama rata pada setiap orang tugasan-tugasan. Hatta kalau ada yang tidak dapat hadir ke kuliah kerana ada hal yang perlu diuruskan, yang lain masih boleh menjelaskan apa yang terlepas.

Tapi, itu tidak bermakna saya tidak selesa berkeadaan sebegini. Seronok juga. Bahkan terasa ia umpama nikmat yang dilebihkan. Serasa kalau ingin menceritakan semua keseronokannya, pasti ada bahagian yang tertinggalkan. Integrasi dengan rakan-rakan Mesir yang selalu. Interaksi dengan mereka yang tak pernah putus. dengan pensyarah juga terasa rapat. Mulanya terasa juga, saya yang perasan. Namun bila tahu pensyarah hafal nama saya. Ah, dalam hati saya, pelbagai jeritan kegembiraan kedengaran.

Bila lihat dalam An-Naseem edisi buletin[2] saya lihat peratus kelulusan untuk syu3bah lughah arabiyyah tahun dua sesi 2006/2007 adalah seratus-peratus. Mana tidaknya. Jika jumlah pelajar untuk syu3bah itu hanya seorang, maka segala peratusan pastilah bergantung padanya. Dan kerana sayalah pelajar yang dimaksudkan, itulah yang amat saya risaukan.

Cuba bayangkan,[3] bagaimana jika keputusan yang saya dapat adalah sebaliknya. Saya tahu, peratusan itu tidak akan berubah. Tetap dengan keseratusannya. Tetapi itu bukan lagi peratus kelulusan. Tetapi peratus kegagalan. Seratus peratus peratus kegagalan. Oh, saya amat takut! Memang saya perlu gandakan usaha.

Ketika di tahun dua saya pernah sekali membayangkan perkara yang sama. Membayangkan bagaimana jika saya tidak mampu ke tingkat yang seterusnya. Membayangkan apabila saya masuk ke dewan kuliah, rakan-rakan Mesir yang duduk semeja adalah wajah-wajah baru. Kerana yang lama telah pergi dan telah datang yang baru dan yang masih kekal adalah diriku. Wo, sungguh saya tidak mahu itu berlaku! Kerana bukan senang untuk memulakan dan mengekalkan sesebuah hubungan persahabatan. Lebih-lebih lagi yang berlainan adat. Untuk menjaga hatinya lagi. Lagipun, saya selesa dengan suasana sekarang dan takut untuk mencuba yang baru.

Sebut tentang hubungan persahabatan, saya teringat sesuatu. Segalanya berlaku dalam masa yang singkat. Apabila bersama dengan rakan-rakan dari Indonesia, saya lebih kenal erti bangsa sendiri, Melayu. Apabila rapat dengan rakan-rakan Perlis, saya ketahuan orang-orang Indonesia punya saluran radio mereka sendiri di Mesir.[4] Apabila cuba beramah dengan pelajar-pelajar baru, jadi terfikir, rupa-rupanya saya pernah jadi penuh bersemangat seperti mereka dahulu.

Apapun, peperiksaan tinggal kurang dari seminggu saja lagi. Saya perlu lebih menumpu. Ikat kepala. Tambahan lagi, muqorror[5] sudah lama keluar. Syafawi Nusus[6] juga sudah berlalu. Bahas[7] masing-masing sudah menghantar. Kamus-kamus di atas meja pun sudah jadi gunung kerana disusun merapu. Asyik ditarik saja dan diletakkan semula. Cuma tak tahu kenapa, laptop yang telah disimpan ini dikeluarkan semula. Mungkin rindu untuk menulis agaknya. Tapi, tak mengapa, lagipun rasanya teman serumah boleh pinjamkan saya selendangnya untuk saya mengikat kepala, melilit dahi waktu letih membaca.

Ah, baru teringat! Bacaan Yasin minggu ini di rumah saya. Dan tak sangka pula, pentazkirahnya adalah saya. Ha, itu pun perlu difikirkan!

Ditulis kurang seminggu sebelum peperiksaan fasa satu. Di musim sejuk. Di waktu kesejukan sibuk membeku ke tulang sumsum.



---

NOTA KAKI:
[1]^Fakulti.
[2]^Bukan kumpulan nasyid Dumyat yang namanya sama saja.
[3]^Bayangkan dan jangan harapkan.
[4]^Untuk pergi ke lamab rasmi komuniti radio berkenaan. Klik sini. Untuk mendengar saluran radio berkenaan, sila tambahkan id q2eradio di YM anda.
[5]^Syllabus. Sukatan pelajaran.
[6]^Syafawi bermaksud lisan. Nusus pula adalah kalimah plural untuk Nas dan Nas bermaksud Dalil. Nusus ialah sebuah subjek yang membahaskan syair-syair berbahasa Arab. Dinamakan Nas kerana apabila ada kalimah di dalam Al-Quran yang tidak difahami, maka syair-syair inilah yang menjadi rujukan untuk mendapatkan maknanya. Namun hanya syair sekitar zaman jahiliah, zaman permulaan Islam dan zaman awal pemerintahan Bani Umaiyah sahaja yang boleh dijadikan sebagai hujah untuk makna kalimah. Syair-syair selepas zaman-zaman berkenaan tidak lagi boleh dijadikan sebagai hujah kerana kebanyakan kalimah telah hilang makna sebenar akibat percampuran orang Arab dan orang Ajam (bukan Arab). Syafawi Nusus bermaksud peperiksaan berbentuk lisan untuk subjek Nusus.
[7]^Assignment. Kerja Kursus.

Ragu-ragu untuk melanggan blog ini? Buang rasa ragu-ragu anda dengan klik sini. Ianya tanpa bayaran dan percuma. Kenapa perlu melanggan? Klik sini.

Rasa perlu meninggalkan komen? Klik sini.

Labels: ,

 

for this post

Mula Mengomen