<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d8647909696489763669', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Obama Datang Ke Mesir


Di hari akhirat nanti, Obama akan saya dakwa jika kedatangan beliau ke Mesir hari Khamis ini membantutkan saya dari menghadiri kelas saya di Cairo.

Kebiasaannya lawatan-lawatan Presiden Amerika ke Mesir pastilah mengundang kekecohan buat rakyat-rakyatnya. Suratkhabar Al-Ahram berbahasa Inggeris yang terbit seminggu sekali pun sudah awal-awal membuat liputan tentang lawatan tersebut. Berikut adalah reaksi seorang pemandu teksi apabila dikhabarkan kepadanya tentang lawatan Obama itu.
"So he is coming to Cairo. Why not go to Sharm El-Sheikh? Don't they all go to Sharm El-Sheikh? It will be heavy traffic. It is next Thursday? I will not work that day."
Baca berita dan temuramah penuh di sini.

Jika seorang pemandu teksi yang kerjanya hanya berputar di sekitar kawasan yang sama setiap hari, sanggup untuk berehat sepanjang hari di rumah demi mengelakkan kesibukan, maka saya yang terpaksa pulang ke Cairo daripada NDC dengan merentasi lebuhraya Terusan Suez sepanjang hampir 200 kilometer, adalah lebih layak darinya untuk berbuat demikian. Faktornya adalah kerana, kesesakan jalanraya yang akan tambah melambatkan perjalanan saya, ditambah lagi dengan keletihan yang sudah pasti dan tak lupa juga pasport saya yang masih belum dicop visanya lagi.

Namun, apa kaitannya pasport saya yang tiada visa dengan kedatangan Obama? Dan kalau belum ada visa, kenapa pula saya boleh bersenang-lenang berlegar-legar di negara orang?

Sewaktu saya di tahun satu dan dua, urusan untuk memperbaharui visa kami mahasiswa-mahasiswa Malaysia yang telah tamat durasi selama satu tahunnya amatlah mudah. Pergi ke pejabat imegresen, isi borang beserta bayaran, bermulut manis sedikit dan visa itu akan siap selepas satu jam.

Namun proses yang mudah itu menjadi telah kompleks sejak dua tahun terakhir ini. Proses memperbaharui visa itu yang dulu mengambil masa hanya satu jam lebih, telah bertransformasi menjadi lebih dari tiga bulan.

Kini, andai mahu memperbaharui visa, maka kami perlu pergi mengisi borang dan kemudian menunggu selama sebulan lebih sebelum dipanggil dan ditemuduga oleh Pihak Keselamatan Dalam Negeri Mesir.

Setelah dipanggil temuramah, maka kami perlu menunggu sekali lagi selama sebulan lebih untuk mendapatkan cop pengesahan terakhir pada pasport kami.

Jadi, sepanjang tempoh selepas pengisian borang dan dipanggil mengambil cop itu, jadilah pasport-pasport kami semua tidak bervisa, sekaligus .........


[Dapatkan buku ABQORI untuk membaca kesudahan tulisan ini. Anda boleh menempahnya menggunakan borang online ini. Pembelian, pembacaan, dan penyebaran anda, sangat saya hargai dan saya menganggapnya sebagai sokongan, dorongan dan dokongan anda kepada saya untuk terus lebih berkarya lagi.]

Labels: , , , ,

 

for this post

 
Blogger aiyrie Says:

Assalamu'alaikum,

Alahai!
Kasihannya Encik Abqori. Terpaksa menjadi PATI di negeri orang. Saya doakan semoga Encik Abqori dipermudahkan dalam segala urusan.

Ehem! Taknak ke sengaja ditangkap? Boleh pulang ke Malaysia secara percuma tu. ;P

 
 
Blogger Abqori Bro Says:

@aiyrie
Waalaikumussalam.

Sekurang-kurangnya adalah juga pengalaman menjadi PATI, asalkan PATI bertauliah. Tapi sedih juga bila fikir-fikir balik.

Dulu ada juga saya berniat nak buat macam itu. Tapi memandangkan saya masih waras dan banyak lagi cita-cita untuk dikejar, saya telah cepat-cepat bertaubat. ;))

Amin! Semoga sempat ke kelas!

 
 
Anonymous amri usim Says:

Ohh.. apakah benar dakwaan kamu saudara *****, elok agaknya kamu cepat-cepat bikin itu visa, supaya bisa aja berjalan kemana-mana, huhu dtg la konvo koi.. 1 ogos 2009 di picc putrajaya..

 
 
Blogger Abqori Bro Says:

@amri usim
Salam Amri, sahabat lama.
Tak sangka anta baca juga blog saya ini. Dakwaan yang manakah itu?

Maaflah di blog ini, saya malas nak guna nama sebenar, banyak pula efek sampingannya nanti.

InsyaAllah, tak lama lagi akan dapat visa itu, sekarang kalau tak silap -sebab polisi baru, jadi agak lupa-, hanya menunggu panggilan dari balai polis Mesir.

Boleh saja nak pergi, tapi cara yang paling pantas sekarang hanyalah serah diri ke pihak polis, barulah dapat pulang secara percuma. Tapi nauzubillah.

Nak sangat pergi ke Putrajaya lagi, tahun lepas, masa balik tahun lepas, sempat pergi sekali saja, itupun sebab bawa orang-orang asli ke JAKIM, ada majlis untuk mereka. Nak sangat merasa jalan-jalan lepak di jambatan dan kawasan depan masjid itu lagi. Oh, rindu betul zaman muda kita!

 
 
Blogger suara Says:

Salam Abqori...

Ermm... kalaulah ada yang sudi membaling kasut kemukanya seperti yang pernah terjadi dlm sejarah Presiden... Agaknya apalah kesan pd politik dia ya?

 

Mula Mengomen