<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttps://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d1113511278717057062', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Bahana Blog Saya

Entri ini akan menceritakan tentang bahana-bahana daripada entri-entri saya sebelum ini. Jika anda telah mengikuti penulisan di blog saya ini dari mula, maka entri ini akan jadi sangat mudah untuk anda memahaminya. Jika anda tidak, maka saya mencadangkan anda membaca semua tulisan saya di blog ini sejak mula.

Bahana ‘Jom Hospital’.

Di dalam entri Jom Hospital saya menceritakan tentang pengalaman saya ketika membuat rawatan di hospital di New Damietta City. Akibat terkesan dari suasananya yang amat tenang, pengalaman itu telah mengubah perspeksi saya terhadap beberapa perkara di Mesir. Lalu saya kaitkan ianya dengan kondisi rakyat Malaysia di sini yang rata-rata mempunyai mentaliti yang kurang sihat terhadap sebuah fasiliti yang memainkan peranan mega ini.

Kerana pengiklanan saya terhadap blog ini yang berterusan dan menyebabkan ianya dibaca oleh ramai rakan, akhirnya, saya dipelawa untuk menemani salah seorang pembaca untuk pergi ke hospital tersebut. Pada mulanya saya menolak kerana kesibukan yang agak menyempitkan. Namun, dek kerana pelawaan kesan daripada penulisan yang ditulis sendiri, akhirnya saya merelakan diri. Setelah menetapkan tarikh dan waktu dan setelah mengkaji pelbagai macam perkara yang perlu diperhati seperti simptom penyakit, gejalanya dan kekerapan mendatangnya, kami menunggu hari yang dijanji.

Namun dek kerana masalah yang tidak dapat dielakkan dari pihak yang mempelawa, akhirnya kami terpaksa membatalkan niat dan kami juga masih belum membuat temujanji baru untuk pergi. Saya masih menunggu andai beliau menjumpai waktu yang kosong agar kami dapat sama-sama kembali berjanji dan pergi.

Meskipun tajuk entri itu mempunyai kata seru iaitu ‘Jom’, itu tidak bermakna jika ada yang sakit, saya sahaja yang perlu dipanggil untuk menemani. Kata seru itu adalah untuk mereka yang malas ke hospital supaya mereka membuang rasa itu jika ditimpa penyakit. Jangan dibiarkan berlarutan. Namun, jika saya juga yang mahu diajak, saya akan cuba sedaya upaya untuk memenuhkan. Cuma belajarlah dari tulisan itu dan garaplah hasil sendiri, kerana saya telah seboleh-bolehnya memperincikan prosedur yang patut dilakukan. Yang tinggal hanyalah perlaksanaan.

Harap-harap entri itu dapat menjadi rujukan untuk semua mahasiswa di New Damietta City secara berterusan. Memandangkan orang Melayu telah hampir 15 tahun bertapak di sini dan mungkin akan ada lagi 15 tahun yang berpanjangan, konkrit sekali jika saya tegaskan, Jom Hospital bisa jadi panduan.

Bahana ‘Saya Tidak Akan Takwil’.

Entri ini adalah entri santai kerana saya hanya menceritakan tentang perjalanan hidup saya seharian. Dari borak bersama rakan-rakan yang masuk ke dalam mimpi hinggalah kenangan bagaimana mampu berhasil mendapatkan sebuah kitab yang amat precious setelah penat mencari. Ular adalah binatang paling banyak disebut dalam entri ini (Cukup! Saya tidak mahu lagi mengetar geli-geleman).

Seorang kawan datang berjumpa, bertanya kepada saya dan meminta pinjam kitab berkenaan. Tujuannya adalah untuk mengetahui takwil mimpinya.

Pernah tidak anda bermimpi berperang atau melihat peperangan?

Cari punya cari, akhirnya kami telah ketemukan jawapan. Berikut adalah takwil mimpi yang berkait dengan peperangan sekaligus adalah takwil bagi mimpi sahabat saya berkenaan.
Fasal pada mimpi melihat al-harb dan al-qital[1].

Dan kedua-duanya (al-harb dan al-qital) terbahagi kepada tiga :

Pertama,

Perang di antara kerajaan dan kerajaan (raja dan raja) :
Sesiapa yang bermimpi melihat perang di antara kerajaan dan kerajaan (raja dan raja), maka mimpi itu menunjukkan kepada fitnah dan wabak .

Kedua,

Perang di antara kerajaan (raja) dan rakyat :
Sesiapa yang bermimpi melihat perang di antara raja dan rakyat, maka mimpi itu menunjukkan kemurahan harga.

Ketiga,

Perang di antara rakyat dan rakyat :
Sesiapa yang bermimpi melihat perang diantara rakyat-rakyat negerinya, maka mimpi itu menunjukkan akan ada perdamaian di antara mereka semua.

Dan dikatakan mimpi melihat askar-askar yang menuju ke sebuah negeri menandakan turunnya hujan.

Barangiapa yang bermimpi melihat tentera-tentera berkumpul maka itu menunjukkan kepada binasanya ahli batil dan ditolongnya ahli haq. Ini berdasarkan firman Allah Ta’ala dalam Surah an-Namlu ayat : 37.

"فَلَنَأتِيَنَّهُم بِجُنُودٍ لَا قِبَلَ لَهُم بِهَا"

Maksudnya : “Nanti kami akan menyerang mereka dengan tentera yang tidak boleh mereka hadapi.”

Dan dikatakan orang yang bermimpi melihat dia bersama tentera dan jumlah tentera itu sedikit maka mimpi itu menunjukkan dia akan mengalahkan musuh-musuhnya. Ini berdasarkan firman Allah Ta’ala dalam Surah al-Baqarah ayat : 249.

"كَم مِن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذنِ اللهِ"

Maksudnya : “Betapa banyak kejadian kaum yang sedikit mengalahkan kaum yang banyak dengan izin Allah.”

Dan siapa yang bermimpi melihat ia di dalam sesuatu peperangan dan terdapat di atas mereka debu atau asap hitam, maka mimpi itu tiada kebaikan di dalam mimpi itu baginya. Ini berdasarkan firman Allah Ta’ala dalam Surah ‘Abasa ayat : 40-41.

"-وَوُجُوهٌ يَومَئِذٍ عَلَيهَا غَبَرَةٌ -41- تَرهَقُهَا قَتَرَةٌ -40"

Maksudnya : "Dan ada pula muka (manusia) pada hari itu, di atasnya ada debu -40-. Ditutupi awan hitam -41-."

Dan siapa yang melihat dua orang askar saling berbunuh-bunuhan, maka yang menang dalam mimpi itu antara kedua-duanya, dia akan dikalahkan (di luar mimpinya).

Dan berkata sebahagian ahli takwil mimpi, “Sesiapa yang melihat dua orang askar bercampur di dalam satu peperangan untuk saling berbunuhan kemudian kedua-duanya berdamai maka sesungguhnya kebaikan akan menaungi mereka. Ini berdasarkan firman Allah Ta’ala dalam Surah an-Nisa’ ayat : 128.

"وَالصُّلحُ خَيرٌ"

Maksudnya : “Berdamai itu lebih baik.”

Jika anda bermimpi yang sama, maka ini adalah takwilnya. Saya pernah melihat syahid_zul menulis di status-Ymnya tempoh hari ayat ‘mimpi perang’. Adakah mimpinya kena dengan takwil ini?

Bahana ‘Bahana Blog dan Baju Hitam’.

Entri ini menceritakan tentang kesan atau hubungkait dunia pembloggan dengan peristiwa semasa yang berlaku. Saya pautkan fakta berkenaan Top Blogger di Arab Saudi iaitu Fuad Farhan yang ditahan tanpa sebab selama tiga bulan dan juga berita tentang pembebasan beliau. Begitu juga saya selitkan isu semasa di Mesir tentang Mogok Umum secara besar-besaran yang berlaku dua kali iaitu pada tarikh 6 April dan 4 Mei. Saya turut menyatakan kedua-dua fenomena ini adalah kesan daripada dunia pembloggan. Saya kuatkan fakta ini dengan keratan-keratan akhbar yang saya baca di Internet yang boleh dibaca melalui klikan pada nota-nota kaki entri berkenaan.

Namun, dek kerana hanya tajuk yang kononnya‘peliknya bunyi’ maka berlakulah kesilapfahaman. Seorang blogger telah membuat satu entri di blognya yang tidak lain tidak bukan adalah refleksi daripada entri saya tersebut. Sungguh ini adalah kesilapfahaman. Kesilapfahaman blogger berkenaan dalam memahami tajuk entri saya.

Kerana itu, saya rasa saya perlu menulis semula demi membetulkan kesilapfahaman ini dari ianya terus menjadi fitnah. Bukan dari jadi fitnah bagi saya sahaja, malah dari jadi fitnah bagi semua. Kerana blog saya dibaca ramai dan mungkin yang lain juga ada silap faham seperti blogger berkenaan.

Ramai yang silap faham apa itu maksud ‘Bahana’. Saya suatu ketika dahulu begitu jua. Rata-rata apabila mendengar perkataan bahana, mereka merasakan maksudnya seerti dengan kata ‘bencana’, ‘malapetaka’, ‘bahaya’, dan ‘bala’. Namun apabila saya membuat sedikit rujukan[2] kata ‘Bahana’ langsung tidak bermaksud sedemikian.

Saya telah membuat carian maksud kata berkenaan di laman web Dewan Bahasa dan Pustaka dan hasil yang diperolehi amatlah memuaskan. Untuk melihat maksud penuh bagi kata berkenaan, klik sini.[3]

Menurut Kamus Dwibahasa Oxford Fajar pula, kata ‘Bahana’ diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris kepada dua maksud :

1 - loud sound or noise.

2 - result, effect, change produced by action or cause.

Jelas sekali, kata ‘Bahana’ membawa maksud bunyi yang bising atau kuat dan maksud kesan atau impak atau perubahan yang dibuat atau disebabkan oleh sesuatu perbuatan. Saya telah memilih terjemahan atau maksud yang kedua untuk dimuatkan dalam entri saya.

Dek kerana kesilapfahaman itu, maka jadilah entrinya berbaur membangkang isi saya. Sungguh dalam isi kandungan entri saya itu, saya tidak mengatakan dunia pembloggan membawa bencana. Cubalah kalian membaca semula, dan kalian akan mendapati benarnya.

Berikut adalah apa yang dikatakan oleh blogger berkenaan,
“Aku agak pelik dan terkilan bagi mereka yang mengatakan blog ini merupakan pemangkin pencetusnya bahana yang menimpa dunia kini. Mengapa, kerana aku memperhatikan "statement" sebegini hanya dinukil oleh blogger di dalam blog peribadinya.”

Jelas sekali beliau tersilap faham maksud perkataan ‘Bahana’. Kerana dari ayatnya, kita faham seolah-olah beliau memahami kata ‘Bahana’ sebagai malapetaka dan bala. Dan kerana kesilapfahaman ini maka tertulislah entri beliau. Nampaknya titik perselisihan yang membawa kepada kesilapfahaman adalah kalimah ‘Bahana’. Kalimah yang disilapfaham inilah yang bagaikan menyebabkan isi kandungan entri saya tertolak langsung olehnya.

Adakah kerana sepotong kalimah yang ada pada tajuk, maka seluruh entri dipersalahkan? Adakah hanya kerana sesisir pisang yang busuk kita katakan setandan yang busuk?

Pernah tidak kalian membaca tajuk-tajuk berita di akhbar yang amat mengejutkan kalian, dan kerana yang demikian kalian membaca segala isi kandungan berita berkenaan kerana mahu mentakkidkan? Namun, setelah membaca segala isi berita tersebut, rupa-rupanya tajuk berita itu hanyalah sekadar ayat pusing untuk menarik minat pembaca dan kadang-kadang isinya langsung lari dari tajuk dan jika dikaji semula tajuk dan isinya, itu hanya akan membuatkan kalian tersenyum. Ini kerana tajuk itu hanya digunakan untuk menarik perhatian.

Setiap kali saya membuat posting, maka saya akan mencari perkataan yang boleh menarik minat pembaca. Ini kerana minat membaca yang saya perhatikan ada pada semua, amat rendah nilainya.[4] Jadi untuk menarik minat semua, saya telah menggunakan teori tajuk akhbar tadi. Dan kebanyakannya telah berhasil. Ambil contoh, tentang entri ‘Saya Tidak Akan Takwil’, berapa ramai antara sahabat-sahabat saya menyangka saya telah menjadi Wahabi dengan hanya membaca tajuk entri berkenaan? Namun, setelah dibaca semua isi entri, rupa-rupanya yang tidak mahu ditakwil hanyalah mimpi. Bukan ayat Al-Quran yang kebanyakannya memerlukan pada takwilan.

Begitulah juga, ketika saya membuat entri ‘Bahana Blog dan Baju Hitam’. Asalnya, saya ingin membuat tajuk yang berbunyi ‘Jangan Pakai Baju Hitam’ agar ia jadi perhatian. Namun kerana saya ingin mengaitkannya dengan kesan dunia pembloggan, saya telah mengambil kata yang membawa maksud kesan atau impak. Semuanya agar pembaca terfikir kenapa pula blog ada kesan dan kaitan dengan baju hitam. Tapi, nampaknya teori itu tidak berjaya buat kali ini. Semuanya kerana ketidakmampuan pembaca memahami dan kesilapfahaman mereka pada makna. Apapun, yang konkrit adalah saya tidak pernah memaksudkan ‘Bahana’ sebagai malapetaka dan bencana.

Itu penjelasan yang pertama.

Yang kedua pula.

Pernah tidak, kalian mendengar pepatah mat saleh ‘Don’t Judge A Book by Its Cover’. Teori itu juga boleh digunapakai di sini. Adakah sesebuah buku itu tetap dikatakan tidak berkualiti hanya kerana tajuknya yang merapu atau kulitnya yang buruk sedangkan isi kandungannya yang amat bagus dan berkualiti? Jika tetap dikatakan tidak berkualiti, maka itu satu kekejaman.

Dan jika maksud kata ‘Bahana’ di sini tetap beliau terjemahkan sebagai ‘malapetaka’ sedangkan beliau telah membaca kandungan entri itu yang langsung tidak ada maksud sedemikian, maka mengatakan isi kandungan entri itu memperlekehkan kemampuan dunia pembloggan juga adalah satu kekejaman. Sama seperti kekejaman menilai seluruh isi buku dengan hanya melihat kulitnya seperti yang diulas di atas.

Jika ada kata dalam entri saya itu yang mengatakan dunia pembloggan membawa malapetaka atau bencana, maka seteruk-teruk kata dalam entri berkenaan yang mungkin membawa maksud begitu adalah perkataan ‘bahaya’, iaitu ketika saya menanya pada permulaan entri saya,
“Bahaya sangatkah untuk terjun ke dunia pembloggan?”

Namun, saya telah menjawab soalan saya itu di bahagian kedua entri itu dengan mengatakan,
“Dan jawapan untuk soalan saya yang mula-mula tentang adakah bahaya terjun ke dunia pembloggan, rasanya tak perlulah dijawab. Subjektif itu semua. Cuma lihatlah pada kesannya, dan janganlah perlekehkan kemampuannya.”

Adakah jawapan saya kepada soalan yang saya sendiri tanyakan itu ada berbaur mengatakan dunia pembloggan ini membawa malapetaka. Tidak sama sekali. Dan sungguh dalam entri itu hanya kalimah bahaya itu sajalah yang ada membawa maksud demikian. Mujur, akhirnya maksudnya terbukti bukan me’malapetaka’kan.

Katanya lagi,
“Oleh itu mengapa dan kenapa "beliau" mesti untuk menafikan kepentingan blog dalam menyebar maklumat atau sebagainya.”

Sungguh saya tidak menafikan blog sebagai tempat menyebar maklumat, jika saya menafikannya, masakan saya menulis entri ‘Jom Hospital’.

Katanya lagi,
“Terus aku katakan tidak setuju bahawasanya blog sebagai pencetus revolusi kerana penulis-penulis blog ini menulis sesuka hati mereka tanpa ada satu undang-undang yang khusus membicarakan tentang blog ini.”

Seperti yang saya katakan tadi, kerana kalimah sebutir, akhirnya seolah-olah seluruh isi entri saya beliau tolak. Tidakkah beliau perasan bahawa perkara ini benar-benar berlaku? Tidakkah beliau mengikuti paparan isu semasa? Saya rasa saya sudah masukkan video berkenaan isu ini. Lihat video Esraa Abdul Fatta itu semula dan baca keratan akhbar ini. Klik sini. Saranan saya adalah agar beliau dan kita semua banyakkan membaca dan peka dengan isu semasa. Kerana jika kita tidak melakukan yang demikian, maka beginilah jadinya.

Dan ini pula adalah katanya yang terakhir,
“Secara konklusinya,andai kalian mengatakan ianya bahana atau wabak baru yang melanda umat akhir zaman kini apakah bukti kalian sedangkan di sana ada manfaat yang dapat kita ambil. Dengan menjadikan "penulisan blogger yang sesuka hati"dengan sesuka hati juga kita mengatakan blog pembawa bahana dan bencana. Wah, jika sesenang itulah cara kita satu-satu membuat kesimpulan tanpa melihat kepada maslahah dan mafsadahnya, aku percaya itulah yang sebenarnya yang menjadi bencana kepada kita.”

Sungguh, saya tidak katakan adanya bencana padanya. Dan kerana saya tidak mengatakannya, maka tidak perlulah saya buktikannya. Bahkan, seperti yang saya nyatakan dalam entri saya, mogok 6 April yang dicetuskan ideanya oleh para blogger itu seolah-olah telah menyebabkan kenaikan gaji para kerani. Bukankah itu kebaikannya? Harap-harap dunia tahu siapa yang menulis sesuka hati.

Dan, saya rasa eloklah jika blogger itu membuat kajian semula. Dan tidak usahlah saya memberitahu siapakah dia yang menulis sedemikian rupa, meskipun tulisan di blognya ada banyak yang baik-baik. Kerana jika saya memaparkannya, itu adalah menambah aib padanya dan aib itu sifatnya menutup yang baik-baik. Cuma, eloklah untuk beliau memperbaharui entri tersebut dengan membuang sesuatu yang tidak berasas, dan jika sesuatu itu berasas pun, maka asasnya adalah kesilapfahaman.

Maafkan saya wahai semua jika terkasar bahasa, saya hanya mempertahankan diri saya daripada tuduhan yang sebenarnya hanya silapfaham. Moga-moga silapfaham itu tidak membawa pada dosa.

Itulah bahana-bahana tiga entri mutakhir blog ini. Moga ia mematangkan dan saya belajar dari pengalaman.

Buat akhirnya biarlah saya ceritakan sedikit tentang blog ini.

Blog ini bukanlah blog yang dibina terburu-buru kerana saya rasa cemburu melihat orang lain mempunyai blog. Tetapi blog ini sebenarnya sebelum dipublikasi kepada umum telah dirancang selama setahun lebih. Saya merancang tentang apa yang perlu dimuatkan, tentang golongan sasaran, kadar tenaga dan masa yang layak untuk dipergunakan (agar tidak terbuang kedua-duanya begitu saja) dan juga kemampuan saya untuk istiqomah meneruskan.

Jadi sepanjang tempoh itu, saya telah banyak memerhati, mengkaji, membaca blog orang lain, melihat jatuh bangunnya sesebuah blog dan belajar daripada orang lain. Sepanjang tempoh itu juga, saya berlatih menulis dan cuba mengikut pelbagai kursus penulisan yang diadakan.

Sepanjang tempoh itu juga, saya sibuk mencari gaya penulisan yang patut saya persembahkan dengan membaca pelbagai jenis buku dari genre agama dan sastera serta majalah-majalah yang ada.

Saya juga telah mengumpul fakta-fakta yang diperolehi sepanjang tempoh itu melalui saluran-saluran berita dan dokumentari yang menjadi ‘saluran-mesti-tonton’ di televisyen rumah saya seperti France 24, DW-TV, JSC, Al-Jazeera, Al-Arabiya, BBC dan CNN.

Selain itu juga saya turut membaca akhbar-akhbar berbahasa Arab dan Inggeris samada edisi bercetak atau di internet, dan telah menandakan yang mana lebih memberi manfaat.

Dan itu semua adalah persediaan saya. Persediaan yang serius dan setahun lebih lamanya.

Lalu dari situ, bolehlah dikatakan, blog ini bukan blog main-main dan sekadar cuba-cuba. Penulisan di sini juga bisa dikatakan penulisan yang serius dan jika ada sesuatu yang dikatakan sebagai ‘main’ dalam penulisan di blog ini, maka ‘main’ itu adalah bermain dengan fakta-fakta yang benar, tanpa memusingkannya dan berdiri tegak padanya sekadar kemampuan.

Dan kerana itulah blog ini dinamakan Abqori, kerana saya ingin cuba untuk mewujudkan Abqori yang dinanti dalam jiwa saya ini.[5]

Oleh itu, jika ada unsur-unsur untuk menjatuhkannya samada secara langsung atau tidak langsung, maka tindakan itu adalah amat dikesali dari pihak penulis blog ini.

---

NOTA KAKI :

[1]^Al-Harb dan al-Qital kedua-duanya membawa maksud perang.
[2]^Hanya sedikit dan sungguh ia tidak perlu banyak.
[3]^Link ini adalah bahagian yang paling penting di dalam entri ini untuk menjelaskan kesilapfahaman sesetengah pihak. Wajar saya kata kalian wajib klik pada link berkenaan.
[4]^Pernah sekali salah seorang sahabat bertanya kepada saya, beberapa hari selepas entri ‘Bahana Blog dan Baju Hitam’ dipos, “Kenapa tidak boleh pakai baju hitam? Adakah kerana tidak mahu menyerupai orang Yahudi?” Saya jadi amat terkejut dan inilah buktinya bahawa ramai yang tidak ada minat membaca. Anda patut bersyukur jika membaca hingga ke takat ini kerana anda memang mempunyai minat membaca yang tinggi. Saya tanyakan padanya daripada mana beliau mendapat berita berkenaan. Katanya ada seorang kawan memberitahu. Saya tidak salahkan beliau kerana tidak membaca kerana katanya beliau telah klik untuk membaca namun tidak berjaya. Yang patut dipersalahkan adalah sahabatnya yang mereka-reka cerita dan sungguh saya tidak mahu tahu siapakah orangnya.
[5]^If you do not know what the word abqori means, you best find it on the dictionaries.

---

REHAT-REHAT :

Setelah letih membaca entri ini, marilah kita sama-sama rehat-rehat, tenangkan fikiran dan melapangkan dada sambil kita mendengar nasyid ini. Sempena Hari ibu ini, marilah kita mengingati jasa Ibu kita yang tercinta.

Labels: , ,

 

for this post

Mula Mengomen