<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d8647909696489763669', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Kunci, Bintang, Maaf, Doa Dan Pergi

Sila muatturun terlebih dahulu terjemahan Riyadhus Shalihin bahagian satu dan dua versi PDF ini supaya anda lebih memahami tulisan ini.


"Jika anda mengunci jam loceng pada waktu-waktu tertentu, maka jam loceng itu akan berbunyi mengingatkan anda apabila sampai waktunya."
Sewaktu anda membaca entri ini, saya mungkin sedang berada di dalam sebuah balai perlepasan di Cairo Airport, Mesir sambil melihat ke arah langit memerhatikan bintang-bintang. Mungkin saat ini saya sedang mencari-cari di manakah letaknya gugusan bintang Pleiades yang sepanjang tahun sentiasa dikejar oleh buruj Orion. Kemudian setelah menemuinya, saya akan masukkan pula garisan bintang tiga sejalur yang berada di perut buruj Orion agar ia menuju ke arah gugusan bintang Pleiades. Maka dengan itu, selepas sedikit ijtihad, dapatlah saya menemui apa yang dicari-cari iaitu arah kiblat.

Arah kiblat berpandukan bintang.


Kaedah di atas, sebenarnya tidaklah boleh digunakan di Mesir, tempat yang saya berada sekarang. Ini disebabkan kedudukan Kaabah yang terletak di arah Tenggara negara berkenaan. Berbeza dengan nusantara. Kedudukan Kaabah yang berada di Barat Daya tempat kita adalah penyebab utama berlakunya perbezaan. Namun begitu, setiap kali saya memandang ke langit, bintang-bintang inilah yang akan saya cari dahulu walhal cara mencari kiblat di Mesir berpandukan bintang amatlah berlainan.

Entah kenapa saya sangat-sangat degil untuk menggunakan method pencarian Kiblat melalui belakang telinga kiri sambil memandang bintang Kutub yang diajar oleh Tuan Guru falak saya. Sedangkan itulah kaedah yang paling tepat setepat-tepatnya jika mahu mencari Kiblat menggunakan bintang dari Mesir ini.

Atau mungkin juga, semasa anda membaca entri ini, saya hanya melihat bintang-bintang di atas kepala saya ini dengan pandangan yang kosong tanpa mencari pun arah kiblat. Tika ini, hati saya mungkin sedang gemuruh dan seram sejuk di samping merasakan ada angin dingin yang turun dari atas ubun-ubun menyejukkan terus ke dalam dada. Iaitu rasa berdebar-debar yang amat istimewa. Rasa yang sering dirasa oleh sesiapa saja apabila dia gembira tidak terkata.

Ini kerana saya sedang menunggu dipanggil masuk ke dalam kapal terbang untuk berlepas ke sebuah tempat yang telah lama saya cita-citakan.

Insya Allah saya akan berada di tempat itu selama tiga bulan.

Berkaitan tentang tempat yang sedang saya tujui ini, rasanya tak perlulah saya sebutkan. Biarlah ia menjadi rahsia saya buat masa ini. Mungkin setelah saya pulang nanti, saya akan beritahu.

Cuma yang nyata, di sana nanti pasti saya akan bertemu dengan pelbagai jenis orang alim yang telah dipilih oleh Allah untuk menjadi waris Nabi. Di sana nanti juga, saya akan mendalami lebih dalam lagi akan pelbagai cabang-cabang ilmu agama di samping dibimbing oleh guru-guru yang hatinya suci lagi bersih daripada cinta dunia. Sepanjang waktu itu juga, saya akan cuba untuk belajar bersungguh-sungguh dan menumpukan fokus sepenuhnya kepada apa yang diajarkan.

Ini kerana guru-guru yang mengajar saya nanti bukanlah calang-calang bahkan kebanyakan daripada mereka adalah daripada leluhur Nabi. Disebabkan itulah, saya perlu bertekun dan serius kerana peluang sebegini tidak banyak orang yang dapat merasai. Tambahan lagi, ini adalah antara cita-cita saya yang paling besar yang pernah tercetus di hati saya ini.

Oleh kerana saya lebih memilih untuk merahsiakan tempat yang saya sedang saya tujui ini, maka saya telah membuat satu senarai nama-nama tempat yang mungkin terlintas di hati anda apabila saya mengatakan saya ........


[Dapatkan buku ABQORI untuk membaca kesudahan tulisan ini. Anda boleh menempahnya menggunakan borang online ini. Pembelian, pembacaan, dan penyebaran anda, sangat saya hargai dan saya menganggapnya sebagai sokongan, dorongan dan dokongan anda kepada saya untuk terus lebih berkarya lagi.]

Labels: , , ,

Dimasukkan Oleh : Abqori Bro
Tarikh : Thursday, June 25, 2009
Jam 10:00 PM
Komen :




    >>Sertai saya di Twitter<<
     

    for this post

     
    Blogger aiyrie Says:

    Assalamu'alaikum.

    Tiadalah kata-kata yang mampu saya ucapkan di sini melainkan hanya mampu menulis sepatah dua kata yang berangkai menjadi himpunan ayat yang panjang.

    Encik Abqori,
    Tiadalah apa-apa pesanan yang terlebih baik untuk saya sampaikan. Cuma, mungkin hati ini akan sunyi dari kalimat-kalimat yang melembutkannya setelah Encik Abqori tidak lagi menulis. Namun, kesanggupan Encik Abqori untuk melupakan sementara minat dan bakat menulis demi mendalami ilmu dan hikmah, tiadalah harus diperkecilkan oleh mana-mana manusia.

    Encik Abqori,
    Sepuluh tahun bukanlah satu masa yang pendek. Dalam satu tahun yang keterbelakang ini sahaja telah banyak perkara yang berlaku di sekeliling saya. Hingga saya terlupa, bila saya mula mengenal tulisan Encik Abqori. Entah bila saya menjumpai hembusan hikmah Encik Tawel. Bahkan entah bagaimana saya boleh menjumpai kehidupan ringkas tapi signifikan Prof MKI. Itu hanyalah di alam penulisan. Jika di alam dunia sebenar, tiadalah dapat saya menyatakan perubahan-perubahan yang telah berlaku akibat terlalu banyaknya perubahan itu.

    Maka, saya berharap. Jika benar terjadi pemberhentian Encik Abqori menulis dalam sepuluh tahun ini, janganlah dilupa untuk mendoakan saya dan rakan-rakan penulis yang lain.

    Encik Abqori,
    Walaupun sepulun tahun itu adalah satu jangka masa yang panjang. Namun ia juga adalah satu jangka masa yang teramat pendek. Jika dibandingkan dengan usia dunia ini sahaja, telah menjadikan sepuluh tahun itu ibarat ssuatu yang hampa, kosong dan tiadalah dapat dinilai walau bagai sesaat. Apatah lagi jika dibandingkan dengan kekalnya alam sana. Maka, sepuluh tahun itu hanyalah fana.

    Menyedari hakikat ini. Tiadalah saya dapat menghalang Encik Abqori dari mengisi masa sepuluh tahun itu dengan pengisian yang berguna lagi bermanfaat buat umat. Tiadalah saya mahu menjadi Syaitan yang senantiasa menghalang-halangi manusia dari mengerjakan kebaikan, yang senantiasa membisikkan kata-kata semangat pada perbuatan yang merugikan.

    Bukanlah hasil tulisan Encik Abqori ini sia-sia. Bahkan banyak manfaat yang saya telah perolehi darinya. Cuma, amat rugilah jika pengajian Encik Abqori terhalang dan fokus Encik Abqori hilang akibat dari alam penulisan ini. Jika diikutkan hati, ingin saya meraung kesedihan kesan tulisan "mungkin yang terakhir".

    Semoga dapatlah kita sama-sama berusaha menggunakan masa singkat yang telah disediakan oleh Pencipta kita ini ke jalan pengabdian kepadaNya.

    Teringat kata-kata seorang Ustaz yang telah beliau dapat dari pertanyaannya kepada ayah angkatnya akibat kehairanan akan usaha ayah angkatnya itu yang tidak mengenal erti rehat. Kata beliau, ayah angkatnya telah berkata, "biarlah kita tidak berehat di dunia, nanti mati barulah rehat puas-puas. Jangan berehat di dunia, kemudian bila mati tidak dapat berehat".

    Alangkah jauhnya saya dari jalan mereka itu. Ya Allah, hanya padaMu lah aku mohon agar dipermudahkan. Amin.

     
     
    Anonymous alqasam Says:

    Assalamualaikum

    Selawat dan Salam ke atas junjungan besar saw dan para sahabat dan ahlul Bait Nabi saw.

    Selamat dan sejahteralah saudara di sana. Sampaikan salam rindu dan takzim kepada para Habaib di sana. Habib Omar dan Habib Ali serta para ikhwan pencinta-pencinta Tuhan dan Rasul di sana. Semoga suatu hari nanti kaki ini akan menjejak juga ke sana.

     

    Mula Mengomen