<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d8647909696489763669', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Qibti Dan Stress

Nota untuk pembaca :

Bukanlah saya sengaja melewat-lewatkan mengupdate blog ini. Namun kerana saya baru lepas mengalami sejenis perasaan yang ditimbulkan oleh kawan-kawan sekeliling saya, samada dari kalangan orang Mesir atau orang Malaysia sendiri, saya terpaksa juga berakhlak sedemikian.

Mujurlah saya ada sekeping gambar yang saya simpan untuk mengambarkan sejenis perasaan tersebut. Tak perlu untuk saya susah-susah menerangkannya.

Nota untuk diri sendiri :

Namun Alhamdulillah, walaupun mengalami perasaan itu, sempat juga saya menghabiskan Karbala, membaca 4/5 daripada Saasatul Ibaad dan dua bab daripada Quran Saintifik. Kalaulah buku-buku ini tak wujud, lagi parahlah jiwa ini agaknya.

Nota untuk masa depan :

Entri ini dimasukkan sebaik sampai ke NDC dari Cairo. Semuanya berkait.

Baiklah, jom baca entri ini sekarang.


---------------


Seorang penulis yang baik adalah seorang penulis yang tetap terus menghabiskan tulisannya walau sepanjang mana tulisan demikian.

Semenjak saya bercampur dengan manusia-manusia keturunan Qibti ini, telah banyak kali saya menyaksikan perkelahian sesama mereka samada satu lawan satu atau satu lawan dua atau dengan angka yang lebih besar. Namun dalam banyak-banyak itu hanya ada tiga peristiwa saja daripadanya yang memberi kesan mendalam dalam hidup saya. Ini kerana tiga sesi perkelahian itu ada campur tangan saya, samada secara langsung atau tidak sengaja.

Kali pertama adalah ketika saya mula-mula menaiki bas di Mesir untuk ke kuliah Azhar di Cairo. Sebagai seorang budak ingusan yang baru masuk ke negara orang selama beberapa hari ketika itu, saya sesungguhnya amat jakun dengan suasana di dalam kenderaan awam berbayar demikian.

Bas itu penuh sesak dengan manusia, namun dalam sesak-sesak itu terdapat juga segolongan dari mereka yang khusyuk membaca Al-Quran. Saya yang ditemani beberapa orang senior terpaksa berdiri sepanjang perjalanan ke sana. Mata saya tertumpu pada seseorang yang mengenakan jubah singkat serta berjanggut lebat yang sedang mengaji Al-Quran secara perlahan di depan saya. Beliau penuh konsentrasi membacanya sebagaimana saya juga konsentrasi memerhatikan kelakuannya. Sehinggakan tanpa disedari, rupa-rupanya terdapat dua orang Mesir yang sedang bercekik-cekikan di tepi saya.

Si janggut berjubah tadi segera bangkit untuk meleraikan mereka lantas menyebabkan saya yang ketika itu masih lagi berbadan kecil, tersepit di antara gergasi-gergasi Qibti yang bertelingkahan. Melekatlah dada saya pada kerusi dan menjeritlah saya tak berbunyi dek kesakitan yang dirasakan. Bahkan sehingga kini saya masih boleh membayangkan betapa teruknya mimik muka saya menahan derita ketika itu, yang peritnya tak bisa saya lupakan.

Kali kedua pula adalah ketika saya sedang makan malam bersama beberapa orang rakan di sebuah restoran masakan Thailand di Hayyu Sabie', Madinet Nasr. Tuan restoran tersebut yang berketurunan Pattani telah menikahi seorang wanita Mesir. Atas dasar itu, perniagaannya telah mendapat bantuan keluarga isterinya lalu adik ipar lelakinya diambil bekerja bersama-samanya menjadi pelayan. Walaupun makanan-makanan di situ adalah masakan orang Melayu, restoran itu tetap dikunjungi oleh pelanggan-pelanggan dari kalangan orang Mesir, Somalia, Amerika dan negara-negara lainnya.

Selesai sahaja kami meminta order, meja di sebelah kami diduduki oleh beberapa orang Mesir. Mereka menempah mee goreng. Namun apabila sampai sahaja mee itu ke meja mereka dan baru sempat dijamah sesuap dua, tiba-tiba salah seorang dari mereka bangun dan memarahi adik ipar tuan punya restoran yang menjadi pelayan itu. Saya yang duduk amat dekat amat terkejut dengan suaranya yang amat tinggi dan dengan tidak semena-mena saya pula menjadi emosi. Apatah lagi apabila perang mulut itu mula bertukar menjadi gaduh tolak-menolak selepas si pelanggan menterbalikkan mee-mee yang tak bersalah itu ke lantai.

Saya selaku orang yang paling dekat pun bangun untuk meleraikan.

Namun baru saja mahu melangkah, badan saya ditahan oleh seorang kawan yang duduk bersebelahan. Saya yang ditahan sedemikian, segera .........


[Dapatkan buku ABQORI untuk membaca kesudahan tulisan ini. Anda boleh menempahnya menggunakan borang online ini. Pembelian, pembacaan, dan penyebaran anda, sangat saya hargai dan saya menganggapnya sebagai sokongan, dorongan dan dokongan anda kepada saya untuk terus lebih berkarya lagi.]

Labels:

 

for this post

Mula Mengomen