<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d8647909696489763669', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Santai Bersama Eden

Eden[1] masih lagi merasai domam entri Taliban Untuk Malaysia. Takbir!! di blog Hembusan. Oleh itu, izinkanlah eden terus begini, menggunakan uslub ini. Percayalah, eden masih lagi memperjuangkan Bahasa Melayu Kebangsaan. Sokali-sokalo nak jugo eden obah angin.

I - Blog Abqori versi PDF


Eden merasa kasihan melihat beberapa sahabat eden yang menderita ketiadaan internet di rumah mereka. Seringkali terpaksa ke kedai internet untuk mengakses internet juga membaca suratkhabar online. Namun untuk itu, eden masih boleh bertahan lagi, tetapi untuk mereka yang terpaksa ke kedai internet semata-mata untuk membaca blog eden, eden amat simpati. Ini kerana, blog eden ini mengandungi entri-entri yang berjela-jela panjangnya dan itu menyebabkan sahabat-sahabat eden itu terpaksa menghabiskan wang Pound yang banyak di kedai internet itu semata-mata untuk membaca entri-entri yang panjang itu. Sudahlah terpaksa menghabiskan banyak masa demi untuk ke kedai internet, terpaksa pula menghabiskan masa membaca entri-entri itu.

Tapi jangan risau. Eden ada berita gembira untuk ekau semua yang menderita ini. Untuk memudahkan kerja ekau, eden telah menukarkan segala isi blog eden ini ke dalam bentuk PDF. Dengan itu, ekau tidak perlu lagi untuk menghabiskan masa ekau di kedai internet itu, tambahan lagi apabila server internet di kedai internet itu yang sering kali down dan lambat membuatkan ekau semua geram seribu jiwa. Apa yang ekau perlu lakukan untuk merasai kemudahan itu adalah memuatturun entri versi PDF berkenaan, kemudian simpankan ianya ke dalam mana-mana pendrive dan pulang gembira ke rumah. Entri-entri itu siap untuk dibaca melalui komputer atau laptop di rumah ekau.

Entri-entri blog eden dalam bentuk PDF itu boleh dimuatturun di sidebar yang berada di sebelah kanan di blog ini melalui kotak tajaan Box.net. Ianya juga amat ringan dan tidak mengambil masa yang lama untuk dimuatturun. Jadi selepas ini, jangan lupa untuk membawa pendrive apabila ekau semua ke kedai internet, ya.

Sobonanyo, eden telah menggunakan Ubuntu 8.04, Hardy Heron, untuk mendapatkan entri versi PDF itu. Terima kasih kepada Ubuntu kerana telah memudahkan eden menghasilkan entri versi PDF itu dengan senang sekali, terutama sekali apabila eden ini memang sifar tahu tentang ilmu ke-PDF-an ini. Untuk mengetahui cara-cara eden mendapatkan entri versi PDF itu, sila baca entri ini. Namun begitu, terdapat beberapa fungsi yang terdapat pada entri asal dalam blog ini yang tidak berfungsi di dalam entri versi PDF berkenaan.

Antaranya ialah :

- Fungsi ‘klik sini’. Jika ekau membuat klikan pada mana-mana kalimah atau perkataan yang telah di-add-kan padanya link di dalam entri versi PDF, maka klikan itu tidak akan membawa ekau ke link berkenaan sebagaimana ia berhasil dilakukan melalui klikan padanya di blog ini.

- Fungsi ‘Nota Kaki’. Klik pada nombor 2 di penghujung ayat ini dan ia akan membawa ekau ke bawah.[2] Itu hanya akan terjadi jika ekau membaca melalui blog ini secara terus. Namun jika ekau membaca dari versi PDF, nombor itu hanya tetap di situ dan tidak membawa ekau ke mana-mana.

- Fungsi video. Di dalam entri-entri blog eden, terdapat video-video yang eden pautkan dari YouTube. Video-video itu tidak akan dapat ditonton melalui entri-entri versi PDF.

Apapun, entri-entri versi PDF itu adalah pendekatan yang eden ambil untuk memudahkan ekau semua yang menderita. Insya Allah, eden akan cuba mencari cara yang lebih baik lagi selepas ini. Jika ekau ada cara yang lebih berkesan, jangan lupa beritahu eden, yo.

Entri versi PDF ini juga adalah jawapan bagi ekau yang mengatakan tiada masa untuk membaca entri-entri yang panjang itu, kerana dengan memuatturun entri versi PDF ini, ekau boleh membacanya bila-bila masa dan boleh sambung membacanya juga pada bila-bila masa. Ekau juga tidak perlu berhadapan dengan masalah ‘Request Time Out’ yang menyebabkan ekau sering menunda membaca blog ini kerana untuk membaca entri-entri versi PDF ini tidak memerlukan kepada server internet.

II - Masih Boleh Dilanggan


Eden ucapkan terima kasih yang tidak terhingga ke pada ekau yang telah melanggan blog eden ini melalui emel. Kepada yang belum melanggan, eden amat galakkan ekau melanggannya. Untuk mengetahui kenapa perlu melanggan, baca entri ini.

Seringkali eden ditanya tentang bila mahu mengisi entri baru di dalam blog ini, dan sesungguhnya eden amat kecewa dengan soalan-soalan begitu, kerana serasa eden, blog eden yang berusia selama sebulan 8 hari ini, telah amat kerap diupdate. Sehingga update itu telah melebihi kouta yang eden tetapkan pada diri eden. Asalnya eden telah menghadkan untuk memasukkan hanya 4 entri dalam sesuatu bulan dan hanya memasukkannya pada malam Jumaat atau selepas solat Jumaat. Tetapi eden telah melampaui batas kerana pada bulan ini saja eden sudah memasukkan sebanyak 8 buah entri.

Eden amat berharap eden akan istiqomah menulis, oleh itu perbuatan eden yang melampau ini perlu disekat. Kerana, jika eden asyik mengisi entri tanpa menghadkannya, eden risau nanti akan habis segala tulisan eden dimasukkan. Tambahan lagi penulis-penulis ini kebiasaannya akan dijangkiti penyakit writer’s block. Eden pernah dijangkit penyakit itu dan ketika itu eden jadi tidak menulis untuk dua bulan lebih lamanya. Eden risau jika datang suatu hari apabila telah habis hasil tulisan eden dan eden pula dijangkiti, blog ini akan bertransformasi kepada blog kopi dan pasta. Oh, Risaunya eden, jang oi!

Setakat ini, eden masih mencuba untuk tidak memberi minum dan makan pembaca-pembaca blog eden ini dengan kopi dan pasta. Walaupun sebenarnya adalah tidak salah untuk memberi kopi dan pasta secara percuma, namun eden ada prinsip eden tersendiri. Oleh itu kopi dan pasta itu hanya akan diberi jika ada sebab-sebab yang relevan.

Kerana itu, soalan bilakah eden akan memasukkan entri baru di blog ini janganlah ditanya. Kerana eden telah awal-awal lagi memberikan jawapannya. Jika ada entri terbaru, dan ekau pula melanggan blog ini, maka ekau akan seawal-awalnya diberitahu.

Berikut adalah senarai emel ekau yang telah melanggan blog eden ini namun masih belum mengesahkan langganannya.


Sila buka inbox emel ekau dan buka emel pengesahan yang dihantarkan dan klik butang pengesahan. Andainya ekau telah membuang emel pengesahan itu, maka eden rasa ekau perlu melanggan semula.

Ingat, melangganlah blog eden ini sementara ia masih percuma. Tahukah ekau sekalian, bahawasanya Bill Gates pernah mencadangkan untuk mewajibkan penggunaan setem untuk setiap emel yang dihantar? Tahu pun terkejut! Sebelum sampai waktu itu, eden rasa ada baiknya ekau bersegera. Untuk melanggan, klik sini.

III - Musalsal


Musalsal itu maksudnya bersambung-sambung. Jika di televisyen, ia bermaksud cerita bersiri atau berepisod. Dalam ilmu hadith pula, ia adalah hadis Nabi yang disampaikan secara bersambung-sambung dari seorang guru kepada muridnya dengan para perawi berturutan mengikuti sanadnya satu persatu pada sifat, keadaan. Ada kala musalsal pada perawi, ada kala pada riwayat itu sendiri, sifat rawi dan keadaan mereka.[3]


Tapi pada blog eden ini, maksudnya sedikit lain. Eden bercadang untuk membuat suatu segmen baru di blog eden ini. Segmen Musalsal. Ia bermaksud sesuatu entri itu ada kaitan yang rapat dengan sesuatu entri sebelumnya. Tetapi ia bukan entri bersiri atau bersambung sebagaimana di televisyen. Masih belum faham? Tunggu sahajalah sehingga eden memulakan segmen berkenaan.

Insya Allah, musalsal pertama yang akan eden masukkan adalah bertajuk Musalsal Sahabat.

UPDATE: Atas beberapa sebab, eden telah mempublikasikan Musalsal Imtihan sebagai musalsal pertama. Insya Allah, Musalsal Sahabat akan menyusul selepasnya.

IV - Pertandingan Review


Eden sudah lama memikirkan hal ini. Namun, kerana blog ini masih lagi setahun jagung, eden rasa eden dan ekau perlu tunggu sehingga blog ini mencapai tempoh matangnya. Blog ini baru berusia sebulan 8 hari dan jika ia dinisbahkan kepada seorang bayi, maka bayi itu baru pandai membuka mata dan baru kenal emak dan ayahnya sahaja. Tidurnya dalam sehari sahaja sudah hampir 12 jam. Maknanya, sehingga tahap ini, blog eden ini hanya kenal eden seorang saja agaknya. ‘Dia’ masih belum mahu dengan orang lain.

Tapi pertandingan review itu tetap akan eden jalankan apabila tiba masanya, Insya Allah. Buat masa ini, ekau teruskanlah membaca blog ini dan apabila sampai masanya nanti, eden akan umumkan. Hadiahnya juga amat lumayan, dan ia sudah pasti sepadan dengan review yang dibuat. Pada ekau yang sudah bercadang untuk menulis review sekarang, simpan dahulu niat itu, dan teruskan membaca, kerana tembakan pistol pemula masih lagi belum dilepaskan. Cuma ianya baru diacu sahaja.

V - Layout


Ini adalah antara perkara yang amat eden sedihkan. Layout blog eden ini akan keluar warna birunya jika entri yang eden masukkan melebihi had panjang yang ditetapkan. Cuba lihat layout entri Permulaan Musim Panas. Sebenarnya masalah ini boleh diatasi sebagaimana ia dapat diatasi di blog Pro Tajdid. Namun kerana eden kurang arif, masalah ini masih lagi berlarutan. Eden sudah banyak kali mencuba dan sudah banyak kali juga keletihan.

Jadi, eden sedang mencari sesiapa yang ada kemahiran untuk menolong eden. Eden telah tanyakan tentang hal ini kepada tuan milik blog Pro Tajdid dan beliau telah memberi sedikit hint kepada eden, namun eden tetap gagal. Untuk melihat hint itu sila ke blog ini. Lihat di bahagian komen. Sesiapa yang arif tentang hal ini dan mahu membantu eden sekaligus menghilangkan kesedihan eden, bolehlah menghubungi eden. Sungguh, eden amat hargai bantuan ekau itu.

Akhirnya, untuk ekau yang tertanya-tanya bagaimanakah rupanya Molto itu, bolehlah ke entri Permulaan Musim Panas kerana eden sudah memasukkan gambarnya.

Juga untuk melihat gambar kanak-kanak Mesir daripada golongan bawahan yang sama-sama kita sedihkan, sila ke entri Bahana Blog Dan Baju Hitam #2.

Fuh, susah juga rupanya bercakap menggunakan bahaso Minang ini. Ingatkan mudah sajo. Yo la, sobab eden ini bukan kelahiran sano. Nasib baik eden bolum ponah jatuh cinto dongan orang Nogori, tapi, dongan orang Bugis eden ponah lah. Itupun sokali sajo. Tapi baru-baru ini, seingat eden, ada orang Nogori jatuh cinto dongan orang UK pula. Habislah, mesti letih orang UK itu nak mengubah slangnya yang “Saya baru balik dari London” itu.

Apapun, terima kasih sebanyak-banyaknya kepada ekau semua yang terus-terus menyokong pembinaan blog eden yang dhaif ini. Tuhan saja yang membalas jasa ekau itu. Teruskan sokongan ekau itu yo, jang!

---

NOTA KAKI :

[1]^Untuk pengetahuan pembaca-pembaca dari Indonesia, Brunei, Pattani dan tak lupa juga dari Timor Timor dan Selatan Filiphina, kalimah Eden dan Ekau, masing-masing adalah kata ganti diri pertama dan kedua yang digunakan secara meluas oleh penduduk yang berketurunan Minang di Negeri Sembilan, salah satu daripada 14 buah negeri (provinsi) di Malaysia.
[2]^Klik nombor dua itu untuk naik semula ke atas.
[3]^Habislah blog eden ini di banned oleh orang Wahabi lepas ini. Mereka sudahlah agak kuat menolak hal ini.

Sedikit kredit kepada Faris demi pertolongannya.

Labels: ,

 

for this post

 
Blogger Tawel Sensei Says:

Assalamualaikum En Abqori!

Kenapa ekau dan rakan-rakan ekau tak ambil broadband saja? Mahal ke?

Pasal layout, cuba tengok alternatif lain di sini. Tapi ada sesetengah links yang down.

 

Mula Mengomen