<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8782060929818629481\x26blogName\x3dABQORI\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abqori.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abqori.blogspot.com/\x26vt\x3d8647909696489763669', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

ABQORI

TULISAN-TULISAN SAYA HANYALAH SEKADAR UNTUK DIJADIKAN PENAIK SEMANGAT BAGI DIRI.

 

Manis Boleh Cari

Bila dikenangkan tentang kehidupan saya di Mesir ini, timbul serba sedikit kesedaran dalam hati. Mungkin selama ini saya kuat berangan-angan kesan daripada pembacaan saya. Bagi saya, apa yang bakal saya lalui perlu sama dengan kisah atau ceritera yang saya dengar atau baca, dan pernah jatuh minat saya padanya.

Misalnya, tahun lepas apabila seorang junior menceritakan pada saya rasa kesalnya kerana kurang prihatin pada nota-notanya. Katanya pada suatu petang ketika dalam perjalanan pulang ke rumah, selepas hujan reda, dia masih sempat membaca nota-notanya bagi madah awzan syi3ri. Lalu kerana angin kuat yang bertiup, nota-notanya itu habis berterbangan, lalu jatuh ke dalam lecak-lecak di sepanjang perjalanan. Tiada harapan lagi baginya untuk mengutip nota-nota itu. Kerana bukan sahaja basah dan kotor, malahan jika dicuci dan dikeringkan belum pasti tulisan-tulisan pada kertas itu masih dapat dibaca. Dia yang telah menghabiskan banyak tenaga dalam menghasilkan nota-nota itu cukup mengkritik sikap keprihatinannya yang lemah itu.

Tetapi lain pula kisahnya bagi saya apabila mendengar rintihan sedemikian. Usai mendengar, fikiran saya terbang meninjau kesamaan ceritanya itu dengan kisah yang saya dapat ketika di Malaysia. Pernah sekali seorang amlumni daripada sebuah universiti di Perancis mengisahkan satu peristiwa ketika tempoh pembelajarannya di Paris. Ketika itu, hujan turun lebat sekali dan dia terpaksa menggunakan payung untuk berpergian ke kuliah. Semasa melintas jalan, habis kertas-kertas yang akan digunakannya untuk pembentangannya di kuliah hari itu diterbangkan angin. Dia dalam keadaan yang kalut itu, hujan, dan berada di tengah-tengah jalan raya, melemparkan payungnya dan kelam kabut mengutip satu persatu kertas-kertasnya yang lejut. Sambil menghindarkan diri daripada kereta-kereta yang lalu-lalang dia mencapai apa yang mampu di capai, sehinggakan tanpa disedari, payungnya langsung diterbangkan dan lenyap.


Payung hilang, kertas-kertas rosak dan koyak, ditambah lagi apabila sampai ke kuliah, dimarahi oleh profesor kerana terpaksa membatalkan pembentangan, menyebabkan dia tak mungkin melupakan peristiwa itu.

Kisah ini cukup beri kesan dalam hidup saya, saya yang akan terbang ke Mesir sikit masa lagi ketika itu, angan-angan untuk punyai kisah yang sama sepertinya. Dan sekarang setelah mendengar kisah si junior yang punya persamaan dengan si amlumni buatkan saya super cemburu. Alangkah indahnya kalau saya turut melalui kisah yang sama, atau dengan kata lainnya, alangkah indahnya kalau hidup ini serupa dengan kisah yang kita minati.

Sama erti dengan kanak-kanak kecil yang mengidamkan hidupnya jadi seperti Harry Potter,[1] dan sama erti dengan mahasiswa-mahasiswa Al-Azhar yang mengimpikan hidupnya jadi seperti Fahri dalam novel Ayat-Ayat Cinta.

Tapi, apabila diteliti, saya harus sedar saya ini di alam realiti, alam serba wujud, bukan fantasi dan khayalan yang boleh direka-reka. Tak semestinya manis hidup saya perlu bergantung pada kesamaan jalan cerita dalam novel-novel yang saya baca atau dalam cereka-cereka indah yang saya dengar dengan hidup yang saya lalui. Mungkin manisnya saya boleh cari sendiri dan acu berhati-hati supaya jadi lebih halus dan berseni. Bukankah yang itu lebih semulajadi? Namun yang pasti, jika ada persamaan, itu akan membuatkan manisnya berganda dan lebih terasa. Segar untuk diingati dan tak terasa yang diri ini bermimpi.

Meskipun begitu, bangkit dari mimpi dan angan-angan merupakan perkara yang wajib sekali.

---

NOTA KAKI:
[1]^Untuk membaca artikel yang menarik tentang Harry Potter yang ditulis oleh Saiful Islam, sila klik sini.

Entri ini ditulis hampir setahun lepas. Menceritakan tentang hujan dan musim sejuk untuk dibaca dan diingati rasanya pada musim panas. Ah, seronoknya hujan!

Labels: ,

 

for this post

Mula Mengomen